Przegląd prywatności

Chcąc udogodnić Ci korzystanie z naszej strony, wykorzystujemy pliki cookie, które są umieszczane na Twoim komputerze, telefonie komórkowym lub tablecie. Pliki te pomagają nam zrozumieć Twoje potrzeby i dzięki temu doskonalić funkcjonalności naszej witryny. Są one także wykorzystywane do dostarczania spersonalizowanych treści i reklam. Część z plików jest niezbędna do prawidłowego działania serwisu i jego funkcjonalności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookie, możesz łatwo zarządzać swoimi uprawnieniami, np. we własnej przeglądarce internetowej lub po wybraniu opcji Zarządzaj cookie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Czy moje turbo wymaga ogranicznika (restryktora) oleju?

Wymagania dotyczące oleju są związane se sposobem łożyskowania. Garrett używa dwóch typów łożyskowania: tradycyjnego z łożyskami ślizgowymi i z łożyskami kulkowymi. Łożyska ślizgowe w turbo działają podobnie jak łożyska zamontowane w silniku. Wymagają one odpowiedniego ciśnienia oleju aby utrzymać film hydrodynamiczny między obracającymi się częściami. Jeśli ciśnienie będzie za niskie stykające się metalowe części ulegną zniszczeniu. Jeśli ciśnienie będzie za wysokie mogą pojawić się przecieki na uszczelnieniach turbosprężarki. W związku z powyższym ogranicznik oleju nie jest potrzebny do turbosprężarki z łożyskami ślizgowymi z wyjątkiem tych zastosowań gdzie mogą być przecieki spowodowane ciśnieniem oleju. Należy pamiętać o innych powodach przecieków olejowych. Może to być niewłaściwe spływanie oleju z turbosprężarki, nadmierne ciśnienie w skrzyni korbowej silnika, bądź też przekroczony czas użytkowania turbiny. Jako przedstawiciel Garretta jesteśmy w stanie podać właściwe ciśnienie dla poszczególnych modeli. Rozmiar ogranicznika oleju zawsze zależy od ciśnienia jakie generowane jest w silniku – nie ma jednego ogranicznika przygotowanego dla wszystkich silników. Turbosprężarki z łożyskami kulkowymi mogą zyskać na instalacji ogranicznika oleju ponieważ większość silników tworzy wyższe ciśnienie niż jest wymagane przez łożyska kulkowe. Efekt jest widoczny jako szybsza reakcja doładowania ze względu na mniejszy opór oleju w łożyskach. Dodatkowo mniejsze ciśnienie oleju redukuje ryzyko przecieków. Ciśnienie jakie powinno być dostarczone do turbo z łożyskami kulkowymi powinno być między 40 psi a 45 psi przy maksymalnych obrotach silnika. Dla większości samochodów pasażerskich można zastosować ogranicznik o średnicy minimum 0,040” na wlocie oleju do centralnej sekcji turbosprężarki. I znowu należy przypomnieć, że ogranicznik powinien być dobrany do konkretnego silnika i turbosprężarki. Zawsze należy sprawdzić czy do turbosprężarki dochodzi odpowiednie ciśnienie. Użycie ogranicznika oleju może (ale nie zawsze) pomóc ustalić właściwy przepływ oleju i jednocześnie uzyskać maksymalne osiągi.