Awaria turbosprężarki w pojeździe DAF z silnikiem Paccar MX340
24.01.2020
MotoRemo – Autoryzowany Dystrybutor i Serwis BorgWarner, zgodnie z zaleceniami producenta informuje, aby nie stosować zamiennie turbosprężarek o numerach 1387 988 0030 oraz 1387 988 0066. Zasada ta dotyczy także stosowanych rdzeni w tych turbosprężarkach, odpowiednio o numerach 1387 710 0003 i 1387 710 0500.
Każda ze wspomnianych turbosprężarek dedykowana jest do innego rodzaju silnika DAF.
Różnica w kołach kompresji
Stosowanie turbosprężarki 1387 988 0030 i rdzenia 1387 710 0003 w silniku o mocy 340kW, ze względu na występowanie wyższych prędkości obrotowych, wiąże się z ryzykiem awarii spowodowanej przedwczesnym zmęczeniem materiału koła kompresji. Dedykowana do tego rodzaju pojazd jest turbosprężarka o numerze 1387 988 0066 oraz rdzeń 1387 710 0500 posiadające tytanowe koło kompresji frezowane z jednego kawałka metalu, co znacznie podnosi jego wytrzymałość zmęczeniową.
1. Tytanowe koło kompresji
Przykład awarii
Awaria turbosprężarki spowodowana zamontowaniem rdzenia 1387 710 0003 (z kołem aluminiowym) w turbosprężarce 1387 988 0066, do której przeznaczone są rdzenie 1387 710 0500 (z kołem tytanowym). Zastosowanie takiej turbosprężarki w pojeździe DAF z silnikiem 340kW (460hp) doprowadziło do przedwczesnego zmęczenia materiału koła kompresji i w konsekwencji awarię turbosprężarki.
2. Zniszczone koło kompresji w wyniku zmęczenia materiału.
Wizualna weryfikacja zastosowanego koła kompresji jest bardzo trudna, dlatego zakupu bądź naprawy takich turbosprężarek należy dokonywać u zaufanego dostawcy, aby mieć pewność zastosowania właściwych materiałów.