Więcej mocy w nowych silnikach VW
24.01.2020
Przez ponad 20 lat, silniki TDI Grupy Volkswagen imponowały mocnym przyspieszeniem i niskim zużyciem paliwa. Chociaż silniki diesla przebyły już długą drogę rozwoju, nadal mają dużo możliwości optymalizacji. Nowy motor Volkswagena 1.4-litrowy oraz 2.0-litrowy TDI wyposażony jest w ultra-nowoczesne systemy turbodoładowania firmy BorgWarner.
Pierwszy 3-cylindrowy TDI doładowany turbosprężarką ze zmienną geometrią.
Volkswagen stosował najnowsze rozwiązania systemów doładowań w swoich turbodieslach przez wiele lat. Co więcej, nawet mniejsze silniki wypuszczane są na rynek z innowacyjną i technicznie zaawansowaną turbiną ze zmienną geometrią. Ta technologia BorgWarner’a, będzie po raz pierwszy wykorzystana w 3-cylindrowych turbodoładowanych dieslach. Nowa, niezwykle wydajna wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1.4L będzie dostępna w dwóch wersjach: pierwsza o mocy osiągającej 76KM oraz druga o mocy 91KM.
Turbo VTG czyli urządzenie ze zmienną geometrią łopatek jest niezwykle wydajne. Sekret tkwi w kształcie łopatek, które zostały zaprojektowane w formę litery „S”. Projektanci BorgWarner dołożyli wszelkich starań aby zoptymalizować wydajność koła kompresji i turbiny. Wynikiem działania systemu doładowania BorgWarner’a jest znacznie poprawiona reakcja silnika na dodanie gazu. Zwiększona wydajność przy niższych prędkości obrotowych silnika prowadzi do niższego zużycia paliwa oraz mniejszej emisji spalin. Kompaktowa, 55-konna wersja dostarczy nam maksymalny moment obrotowy na poziomie 210 Nm już przy 1500 obr/min silnika. Nowy Turbodiesel jest ważną jednostką w modularnej ofercie Volkswagen Group. Reprezentowany silnik zaczyna swoją karierę w Polo ale będzie również stosowany w innych autach Audi, Seat, Skoda oraz Volkswagen.
Potężny Passat z systemem R2S
Podczas gdy 1.4-litrowy silnik jest modelem wejściowym zaawansowanej technologii TDI, nowy 2.0-litrowy Turbodiesel Volkswagena znajduje się na samym szczycie skali osiągów. Dostarczając 243KM mocy i 500Nm momentu obrotowego, inżynierowie Volkswagena i BorgWarnera byli w stanie wydobyć ekstremalnie wysokie osiągi poprzez niewielkie zmiany polegające na wykorzystaniu najnowszych technologii turbodoładowania. Z maksymalną prędkością 238km/h oraz przyspieszeniem do setki w około 6s, nowy silnik oferuję jak określa producent – bezgranicznie przyjemną jazdę.
W sercu nowego silnika zainstalowane jest nowe turbo typu R2S czyli system doładowujący złożony z dwóch turbin. Pierwszej, mniejszej ze zmienną geometrią dla doładowania na poziomach wysokiego ciśnienia oraz drugiej większej, chłodzonej wodą, B03 dla poziomu niższego ciśnienia. BorgWarner zastosował frezowany wirnik ze specjalną, ochronną powłoką w obydwu turbosprężarkach dzięki czemu są one w stanie lepiej znosić ekstremalne doładowania oraz korozyjne komponenty dostające się wraz spalinami. Ułożenie łopatek zmiennej geometrii jest elektronicznie sterowane przez aktuator. Kąty tychże łopatek są adoptowane zależnie od prędkości obrotowej silnika oraz poziomu emitowanych spalin w przeciągu ułamku sekundy. Skutkiem tego procesu jest błyskawiczna reakcja na wciśnięcie pedału przyspieszenia bez efektu turbo dziury. Wraz ze wzrostem prędkości jazdy zaczyna pracować nisko-ciśnieniowa turbosprężarka B03. Następnie przy coraz wyższych obrotach pracę zaczyna druga turbina w skutek czego, finalnie pracują obydwie.
Dwa nowe 1.4l i 2.0l turbodiesle Volkswagena w imponujący sposób wypełniają portfolio doładowanych silników wysokoprężnych grupy VW. BorgWarner Turbo System, sprawdza się jako wykwalifikowany partner.
Na podstawie materiałów BorgWarner